زنی سعی می‌کند به‌ زور به کودکی غذا بدهد، موهایش را می‌کشد و او را به‌ سمتی پرت می‌کند.

تکرار شرط های گذشته برای نصب دوربین مداربسته در کودکستان ها

این ها تصاویر ضبط شده دوربین مداربسته مهد کودک ستایش اردبیل است که ده سال پیش احساسات عمومی را جریحه دار کرد و مسئولان محلی و میدانی را از معاونت سیاسی-‌امنیتی استانداری گرفته تا نمایندگان مجلس به میدان آورد.

دو سال بعد در اسفند ۱۳۹۵ دوربین مدار بسته از خشونت معلم مهد با "ارشان" کودک سه ساله‌ای در یکی از مهدهای کودک پرده برداشت. ارشان بر اثر رفتار خشن مربی دچار شکستگی استخوان ترقوه شد. برای این حادثه‌ نیز پرونده ای در بهزیستی به عنوان کودک آزاری تشکیل شد.

این در حالی است که درست یک ماه قبل از این اتفاق، حبیب الله مسعودی فرید، معاون اجتماعی وقت سازمان بهزیستی از توسعه و تجهیز مهدهای کودک به دوربین های مداربسته در سراسر کشور خبر داده بود هر چند گفته بود مجهز بودن مهدهای کودک به دوربین های مداربسته در کنار سایر هزینه ها در قیمت تمام شده مهدهای کودک، محاسبه خواهد شد؛ یعنی پول دوربین ها را هم والدین باید از جیب شان پرداخت کنند؛ دقیقاً همان نکته ای که دو سال پیش از آن "نفریه"، معاون اجتماعی این سازمان بهزیستی بر آن تاکید کرده و گفته بود: الزامی شدن نصب دوربین‌های مدار بسته برای تمامی مهدهای کودک اجرایی نیست و با توجه به استیجاری بودن فضای مهدهای کودک، هزینه‌های تمام شده در صورت نصب دوربین افزایش می‌یابد و مهد کودک به عنوان یک خدمت لوکس و غیرقابل استفاده برای خانواده‌ها تبدیل می‌شود.

با اینحال مدتی بعد به‌دنبال صدور یک بخشنامه همین رصد محدود آنلاین مهدکودک‌ها هم حذف شد و دوربین‌هایی که حکم ابزار نظارتی والدین و مسؤلان را داشتند در چشم بر هم زدن خاموش شدند.

 اتفاقی که واکنش های متفاوتی را به همراه داشت؛ مدیران بسیاری از مهدهای کودک‌ها از آن استقبال کردند و بازبینی دوربین را تنها در محدوده اختیارات مدیران و مسؤلان مهد قرار دادند. والدین اما با اضطراب از چرایی آن می گفتند . هر چند مسئولان وقت سازمان بهزیستی نیز تأکید کردند که نظارت بر عملکرد مهد کودک‌ها افزایش خواهد یافت تا دیگر شاهد حوادثی از این دست نباشیم.

 آن ها حذف رصد آنلاین را تنها به‌دلیل حفظ حریم شخصی مربیان و بی‌ارتباط با روشنگری‌های صورت گرفته از این طریق عنوان کردند. چرا که مربیان به‌دلیل وجود دوربین‌ها مجبور بودند حجاب خود را کاملاً رعایت کنند و این موضوع هنگام بازی با کودکان مشکلاتی ایجاد می‌کرد.

سعید بابایی، مدیرکل دفتر کودک و نوجوان بهزیستی نیز شهریور ۱۳۹۸ حفظ حریم خصوصی مربیان مهد کودک را دلیل حذف رصد آنلاین مهد کودک ها عنوان کرد اما با اینحال گفته بود: ضبط لحظات توسط دوربین مداربسته در داخل مهد کودک‌ها همچنان ادامه دارد و آرشیو آن تا یک ماه و در برخی از مهدکودک‌ها تا ۳ ماه نگه‌داری می‌شود اما برای حفظ حریم خصوصی مربیان امکان رصد آنلاین حذف شده است.

وی در پاسخ به این که اگر رصد آنلاین نباشد چگونه می‌توان از تخلفات صورت گرفته مطلع شد، می‌گوید: برای حل این مشکل شیوه نامه نظارت عالیه بر عملکرد مهد کودک‌ها تدوین شده است که به زودی اجرایی خواهد شد.

با سپرده شدن اداره مهدهای کودک به سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک هم روال گذشته تغییری نکرد.

آبان سال گذشته مجتبی همتی فر، رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک،  در گفت و گو با عصر ایران استفاده از دوربین مداربسته فعال در ورودی کودکستان‌ها و همچنین فضاهای عمومی و محل قرارگیری وسایل بازی را الزامی دانست و تاکید کرد که هیچ فردی به‌جز مؤسس و مدیر کودکستان حق دسترسی به آرشیو تصاویر ضبط شده را ندارد و در صورت لزوم نیز دسترسی صرفا با دستور مقام قضائی امکانپذیر است.

او دلیل نصب دوربین مدار بسته را در کودکستان‌ها افزایش امنیت و ایمنی کودکان و مراقبت بیشتر مربیان از آن ها عنوان کرده و هشدار داده بود این تصاویر نباید دراختیار دیگران و حتی والدین قرار گیرد، بنابراین اتصال این تصاویر به گوشی موبایل والدین تخلف است.

اما حالا رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در گفت و گویی با ایسنا در اظهاراتی متفاوت از ماده ۱۱ «آیین‌نامه ضوابط مکان‌یابی، فضا و تجهیزات کودکستان ها» گفته که بر اساس آن استفاده از دوربین مداربسته فعال در ورودی کودکستان، فضاهای عمومی که پوشش کودکان و کارکنان در آن‌ها باید رسمی باشد و دیگر محل‌های قرارگیری وسایل بازی پارکی (تاب، سرسره و مشابه آن) الزامی است.

همتی فر می گوید: انتشار فیلم، عکس و هرگونه بازنمایی رسانه‌ای از حضور و فعالیت کودکان و نیروی انسانی کودکستان در فضای مجازی اعم از سایت، پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی اعم از داخلی و خارجی، منوط به رعایت ملاحظات و شئون ارزشی، فرهنگی و تربیتی است.

انتشار عمومی تصاویر مرتبط با کودکان و یا کارکنان، دریافت اجازه کتبی از اولیای کودک، رعایت حقوق کودک و به تناسب رضایت کتبی کارکنان را می طلبد. آنطور که رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، دوربین‌های مداربسته تنها برای تسهیل‌گری در امر نظارت کودکستان است و هیچ فردی به‌جز مؤسس و مدیر کودکستان حق دسترسی به آرشیو تصاویر ضبط شده ندارد و در صورت لزوم این امر صرفا با دستور مقام قضائی امکانپذیر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.